Bezoek Dr. F. Timmermans aan tentoonstelling “Wat Tervuren en Nederland verbindt”

Dr. Frans Timmermans eerste vicepresident van de EU -Commissie bezocht op 4 december jl. de tentoonstelling op de Nederlandse Vereniging “Wat Tervuren en Nederland verbindt”

Naar aanleiding van zijn bezoek schreef Dr. Frans Timmermans in het gastenboek:

“Heel veel dank voor de geweldige rondleiding bij deze prachtige expositie. Het is fijn om onderdeel te zijn van de eeuwenoude ononderbroken band tussen Tervuren en Nederland”

Op 4 december jl. bezocht Dr. Frans Timmermans in het bijzijn van de burgermeester Marc Charlier (links op de foto hieronder) op de Nederlandse Vereniging de tentoonstelling “Wat Tervuren en Nederland verbindt”. Deze tentoonstelling laat de vele raakpunten, parallellen zien wat ‘Nederland’ in Tervuren en ‘Tervuurs’ in Nederland is in de breedst mogelijke context. Het gaat over historische figuren en monumenten over kunst, literatuur en cultuur, over heldenmoed en over politiek en media. De tentoonstelling kwam tot stand door een nauwe samenwerking van de twee jubilerende verenigingen in Tervuren in 2021, de 75-jarige Koninklijke Heemkundige Kring Sint-Hubertus Tervuren en de 115-jarige Nederlandse Vereniging mede gesteund door de gemeente.

Als overtuigd Europeaan, eerste vicepresident van de EU-Commissie, als Nederlander wonende in Tervuren is Dr. Frans Timmermans één van drie EU-vicepresidenten die in de tentoonstelling opgenomen zijn als verdediger en uitdrager van het Europese gedachtegoed in Tervuren. Op de Europadag van 8 mei 2016 sprak hij in Tervuren in een Academische zitting over de vele uitdagingen van Europa.

De vicepresident werd rondgeleid door de opstellers van de tentoonstelling: Annemie Breugelmans (de auctor intellectualis van de tentoonstelling rechts op de foto), Elisabeth Derveaux (eindredactie en illustraties), Frans Vollenbroek en Paul Brouwer. Zijn aandacht, leergierigheid en kennis voor alle getoonde onderwerpen was intens en groots. Het bezoek (inclusief het kopje koffie) duurde bijna 2 uur.

Bij binnenkomst liet hij weten dat hij met grote interesse het boek van ons medelid Frans Vollenbroek over kroonprins Willem van Oranje in Tervuren had gelezen, zijn favoriete en latere koning Willem II. Hij vond het jammer dat de renovatie van het huis van Vander Velde zo lang duurde. Hij was geïnteresseerd in de plaats van het huis van Jan de Hartog, waarvan hij niet wist dat hij in Tervuren had vertoefd. Hij liet weten het niet altijd eens te kunnen zijn met sommige tegenstellingen over Belgen en Nederlanders van Peter Vandermeersch. Sommige van deze tegenstellingen waren ingehaald door de tijd.

Na gehoord te hebben dat zijn mede vicepresidenten uit het verleden en strijders voor het Europese gedachtegoed i.e. Prof. Dr. Albert Coppé en Prof. Dr. Frans Andriessen vele jaren lid waren geweest van de Nederlandse Vereniging aarzelde hij geen moment om samen met zijn vrouw als gezinslid toe te treden tot de Nederlandse Vereniging. Deze geste werd door de aanwezige bestuursleden zeer op prijs gesteld.

Hij was zeer ingenomen met het in ontvangst nemen van het prachtige boekwerk “Wat Tervuren en Nederland verbindt”. Het boek geeft (nog) meer achtergrondinformatie over al deze gemeenschappelijke onderwerpen. “U heeft ontzettend veel blootgelegd en tevens laten zien dat er nog veel verder kan worden onderzocht en ontdekt.”

P. Brouwer

9 dec.2021