COVID-19 vervolg 8 december: “Takeaway” maaltijden uit eigen keuken zijn niet toegestaan. Club blijft (voorlopig) gesloten.

In het vorige nieuwsbericht werd gesproken over een voorgenomen herhaling van het recente en succesvolle initiatief van een overheerlijke “takeaway” maaltijd en het moeten indienen van een toelatingsverzoek daartoe aan de gemeente .  De gemeente heeft inmiddels onze aanvraag onder de loep genomen en is tot het volgende besluit gekomen.

“Helaas kunnen wij uw aanvraag niet goedkeuren. Verkoop van voeding door een particulier is nog steeds verboden. Dit is een beslissing van de overheid waar we niet onderuit kunnen. Enkel take-aways in samenwerking met, of door een professioneel cateraar, zijn toegelaten”. Onze voorzitter Ton Meijer heeft onze bijzondere clubsituatie met o.m. een professionele keuken en onze dertig jaren ervaren kokkin en clubbediende Ludwina bij de burgemeester tegen deze beslissing ferm geappelleerd. Helaas het heeft niet mogen baten. De betreffende beslissing is van hogere hand en laat geen discretionaire bevoegheid over aan de burgermeester.

Voor de rest blijft de status quo van besluit van 27 november van het overlegcomité van de regering “De Croo” onveranderd. Het “beschermd” winkelen voor  Kerstmis mag onder (strikte) voorwaarden uitgebreid worden. Maar de huidige sociale en beperkende contactregels blijven voor het familiefeest van Kerstmis en oudejaarsavond nagenoeg gelijk. De neergaande fase is nog altijd zodanig onvoldoende dat deze contactregels tot 15 jan 2021 gehandhaafd moeten blijven. Zoals Minister Frank vanden Broucke het uitdrukte in een interview: “Het virus houdt ook van feesten!” Of zoals een cartoon van Lectrr in de Standaard de maatregelen treffend samenvatte: “Pakjes kopen mag; ze aan de familie uitdelen niet…”  Voor de NV en zijn leden betekent dat de reguliere activiteiten voorlopig niet heropgestart mogen worden en dat traditionele Kerstlunch en Nieuwjaarsreceptie aan ons voorbij zullen gaan.

Blijf gezond in Uw bubbel en let goed op uzelf en op uw naasten!