Alle

Verscherpte reismaatregelen Overlegcomité Covid van 30 december en info over vaccinatie

Overlegcomité De federale regering en de deelstaten hebben op 30 december de reisregels aangescherpt. De verstrengingen gebeuren om te vermijden dat reizigers besmettingen invoeren en om de mogelijke verspreiding van de nieuwe variant van COVID-19 tegen te gaan.

Het Overlegcomité heeft vastgesteld dat het aantal besmettingen in ons land momenteel lager ligt dan in andere landen. Ook de evolutie van het aantal bevestigde gevallen is in ons land gunstiger dan in andere landen. Daarbovenop komt de sterke aanduiding dat een nieuwe variant van COVID-19 die momenteel in het Verenigd Koninkrijk rondgaat, veel besmettelijker is. Om te voorkomen dat door het internationaal reisverkeer de verspreiding van COVID-19 opnieuw wordt versneld, heeft het Overlegcomité beslist de reisregels als volgt te verscherpen:

1. Verplichte quarantaine na verblijf van meer dan 48 uur in een rode zone. Alle verblijven in rode zones worden voortaan beschouwd als hoogrisicocontacten. Daarom zal met ingang van 31 december 2020 iedereen (inwoners en niet-inwoners) die na een verblijf van minstens 48 uur in een rode zone naar België terugkeert, in quarantaine moeten. De quarantaine kan pas worden beëindigd na een negatieve PCR-test op dag 7 van de quarantaine.

Deze maatregel geldt voorlopig al tot 15 januari. Er zijn slechts in een beperkt aantal gevallen strikte uitzonderingen voorzien:

• Voor mensen die kritische functies uitoefenen in essentiële sectoren kan het verrichten van arbeid op de plaats van tewerkstelling worden toegestaan, mits een attest van de werkgever (conform de beslissing van de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid van 2 december 2020);
  • Studenten krijgen de toelating om de quarantaine uitzonderlijk te onderbreken om een examen af te leggen (uitsluitend voor het afleggen van het examen);
  • Voor inwoners die om professionele redenen in het buitenland verbleven is tot 4 januari een afwijking op de quarantaineverplichting mogelijk, indien het gaat om een buitenlandse professionele verplaatsing die door de werkgever is geattesteerd. Vanaf 4 januari 2021 zal de beoordeling van het Passenger Location Form rekening houden met professionele verplaatsingen die door de werkgever zijn geattesteerd

2. PCR-test bij terugkeer op dag 1 en dag 7. Inwoners die terugkeren uit een rode zone en daar langer dan 48 uur verbleven, moeten zich op dag 1 en dag 7 van de quarantaine verplicht laten testen. Vanaf zaterdag 2 januari 2021 zullen mensen na terugkeer een sms ontvangen waarmee ze zich kunnen aanmelden bij een testcentrum. Op Brussels Airport zal de testcapaciteit verder worden uitgebreid, om inkomende reizigers toe te laten zich daar meteen vrijwillig te laten testen. Op de luchthavens van Charleroi en het station Brussel-Zuid wordt testcapaciteit ontwikkeld.

3. Extra controles bij terugkeer uit het buitenland. Een bijzondere inspanning zal gebeuren om de controle op deze maatregelen bij het grensoverschrijdende verkeer te versterken. Het gaat onder meer om het controleren van het Passenger Location Form en de verplichte negatieve test voor niet-inwoners.

Deze verscherpte maatregelen komen bovenop de beslissingen van het Overlegcomité die onder meer voorzagen in een striktere controle van het Passenger Locator Form en sinds 25 december 2020 een negatieve test vereisen van niet-inwoners die ons ons land inreizen.

Nadere informatie over vaccinatie kunt U vinden in de volgende mededeling van de BE overheid:

Nieuwsbrief SNBN januari 2021: Nieuwe regels m.b.t. reizen, de Tweede Kamerverkiezingen en andere onderwerpen

Nieuwsbrief SNBN januari 2021

Beste Nederlandse Verenigingen uit Europa, Afrika en West-Azië,

Met het oog op de komende landelijke Tweede Kamerverkiezingen in maart dit jaar zal op woensdag 27 januari a.s. om 19u Nederlandse tijd het (virtuele) Werelds Verkiezingsdebat 2021 plaatsvinden, georganiseerd door Politiek Café Londen, de Netherland Club of New York en de SNBN. Het belooft om een goed debat te worden en niet alleen omdat het kabinet gisteren aftrad vanwege de toeslagen affaire.

Tegelijkertijd meer informatie over de nieuwe regels die gelden met betrekking tot reizen. Hier komen nog steeds veel vragen over bij ons binnen via social media. Vergeet daarbij niet aandacht te schenken aan de hardheidsclausule, die alleen in de wet zelf wordt toegelicht.

Om u en uw Nederlandse leden op de hoogte te houden van webinars (geweest zijn: dubbele nationaliteit, gemengde huwelijken en stemmen in het buitenland), (r)emigratie enquêtes of nieuws rondom DigiD, bankzaken maar ook over reis onzekerheden in het tijdperk van Corona en nog meer; sturen we u deze informatie.  Mochten jullie niet geïnteresseerd hierin, geef dat even door en dan halen we u van onze mailinglijst.

De nieuwsbrief is te lezen via link:

https://mailchi.mp/snbn/15012021  of https://www.nederlandersbuitennederland.nl/snbn-nieuwsbrief-januari-2021/

Met vriendelijke groeten en tot snel,

Marloes Abeling          en    Annemieke van der Kaaij

loeuzi12@gmail.com   &    avdkaaij@gmail.com

—–

Nieuwsbrief SNBN december 2020

Beste Nederlandse verenigingen uit Europa, Afrika en West-Azië,

Hoe gaat het met jullie?

Het lijken stille maanden maar in de aanloop naar de aankomende Tweede Kamerverkiezingen (17 maart 2021) zijn we met de SNBN achter de schermen juist extra druk. Na een zeer goed opgevallen advertentie rondom dubbele nationaliteit is de toon gezet.

Bovendien – OPROEP! – zoeken we met spoed een proactieve coördinator i.v.m. nóg een campagne rondom dubbele nationaliteit; details volgen later. Andere onderwerpen in deze nieuwsbrief zijn o.a. bankzaken, Brexit en stemmen voor de Eerste Kamer.

Ondanks alle corona beperkingen wereldwijd en de daarbij horende economische ontwikkelingen: alvast goede feestdagen en blijf gezond!

Nog steeds horen we graag of jullie als vereniging met ons in gesprek willen bijvoorbeeld via Zoom of met jullie landelijke dan wel regionale SNBN netwerk.

Als vereniging willen wij jullie bij voorbaat danken voor het verspreiden van deze nieuwsbrief onder jullie leden. Hopelijk ondervinden ze veel leesplezier ervan en blijven ze zo op de hoogte van het laatste nieuws voor Nederlanders buiten Nederland.

De nieuwsbrief is te openen met deze link https://www.nederlandersbuitennederland.nl/snbn-nieuwsbrief-december-2020/

Met vriendelijke groeten en tot snel,

Marloes Abeling          en    Annemieke van der Kaaij