Frank Ruttens wint Cultuurprijs Maurits Wynants

Frank Ruttens, o.a. voorzitter van de Heemkundige Kring Tervuren, heeft de driejaarlijkse Cultuurprijs Maurits Wynants 2020 gewonnen. Wynants was stichter, voorzitter en/of lid van verscheidene socioculturele verenigingen in Tervuren, zoals van de Koninklijke Heemkundige Kring Sint-Hubertus, van de Vrienden van de School van Tervuren en van Euroart, een Europese vereniging van kunstenaarsdorpen.

De voorzitter van de jury, Guido Gryseels, directeur van het Africa museum, motiveerde het besluit van de jury door te wijzen op het niet aflatend engagement van Frank Ruttens voor de Heemkundige Kring, die begon in 1993 en zich uitte in veelvuldig opzoekingswerk en publicaties in de Horen en het Hoorntje. Ook stond hij aan de wieg van talrijke initiatieven, tentoonstellingen en wandelingen, die het Tervuurse erfgoed in de kijker zetten. Dat hij een echte culturele duizendpoot is blijkt ook uit zijn engagement in het Sint-Ceciliakoor, bij de Sint-Hubertusdragers en als hoofdman van de Meiboomgilde. Dankzij zijn enthousiasme werd sinds 2011 de Meiboomplanting nieuw leven ingeblazen.

Frans Vollenbroek, die als afgevaardigde van het bestuur van de Cultuurraad Tervuren, in de jury zitting had, liet ons weten dat de jury een moeilijk keuze te maken had. De tweede laureaat was namelijk Alain Bruyndonckx. Deze kandidaat heeft veel betekend voor het behoud van erfgoed in Tervuren en is de drijvende kracht achter de jaarlijkse Monumentendagen in Tervuren. Ook schreef hij: ‘De warande van Tervuren, een parel aan de Brabantse Kroon’.

De bekendmaking van de prijs gebeurde via een digitaal persmoment op 28 januari, waarbij een filmpje werd getoond over de beide laureaten en de overhandiging van de prijs aan Frank Ruttens door de schepen van cultuur Christine Tinlot.

Hierbij de link: https://www.tervuren.be/nieuws/frank-ruttens-wint-cultuurprijs-maurits-wynants