nieuwjaarsrede voorzitter

Licht aan het eind van de tunnel

Het is ongelooflijk hoe een virus het nieuws, het werken en ons samenzijn kan domineren.

Ik had een paar weken geleden een afspraak in een groot kantoorgebouw in Rotterdam, waar normaal dagelijks zeker duizend mensen werken. Nu waren het er een handjevol, de rest werkte thuis. Die leegte in dat gebouw maakte grote indruk op me. In het gesprek daarover kwam de vraag naar voren, hoe houd je de medewerkers verbonden met de onderneming? Die vraag over verbonden blijven houdt ook het bestuur bezig. We hebben gelukkig een moderne website, een uitstekend E-blad en Ledenjournaal om daarbij te helpen, maar de gezelligheid, het directe contact aan de bar en tijdens de activiteiten op de club ontberen we.

Gelukkig is er het onderling contact via telefoon, whats app en mails en dat is zeer intensief. Als een lid jarig is, dan staat zijn telefoon niet stil en is hij of zij praktisch onbereikbaar. Dat contact is ook belangrijk als het even tegenzit door ziekte, maar ook als je alleen bent, want dan is het leven, zoals een lid tegen me zei, “saai, heel saai!”. De aandacht voor Lief en Leed is de grote kracht van onze club en dat is zeker nu in deze Corona periode een groot goed. Zoals ik al eerder aangaf is de zorg van het bestuur het vasthouden van de binding met de leden. Met spanning kijken we dan ook naar het binnenkomen van de betalingen voor de contributie voor 2021. Er zijn altijd een paar afmeldingen, maar we hopen en de indruk is, dat er geen extra verloop is als gevolg van het stilleggen van het clubleven door Corona. Zo gauw we weer het clubleven mogen oppakken wordt uiterst belangrijk dat ieder van ons zich sterk maakt om nieuwe leden te werven. Maakt niet uit welke nationaliteit, maar als hij of zij Nederlands spreekt dan is hij of zij van harte welkom.

U heeft nu alle tijd om na te denken over wie u met onze club gaat laten kennismaken. Het is absoluut cruciaal voor het voortbestaan van onze Nederlandse Vereniging!! We hebben gelukkig veel positiefs om naar uit te kijken: de viering van het merendeel van de activiteiten van ons 23ste lustrum in de tweede helft van 2021. We nemen aan dat we dan weer gezellig samen mogen genieten van een fantastisch programma!

Er is trouwens meer goed nieuws. Ludwina gaat op 1 januari na 48 jaren gewerkt te hebben, waarvan 33 jaren voor de Nederlandse Vereniging met pensioen, maar ………ze blijft gelukkig! Gelukkig maar, want iemand vinden die haar kan vervangen, zou geen sinecure zijn.

U merkt dat we zeer begaan zijn met het behoud (of liever de toename) van ons ledenaantal. Dat is noodzakelijk om te kunnen blijven wie we zijn. We willen blijven genieten van elkaars gezelschap, zorgen voor wie zorg nodig heeft, elkaar prikkelen met interessante activiteiten, met elkaar eten en drinken.

We wensen u een voorspoedig, maar vooral gezond 2021 toe. Ik stel voor dat we het glas heffen op het licht aan het einde van de tunnel ofwel een nabije toekomst in een omgeving waar warmte en vriendschap ons samenzijn bepalen, niet gehinderd door mondkapjes en besmettingsangst.

Ton Meijer