Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

Tentoonstelling

“WAT TERVUREN EN NEDERLAND VERBINDT”

6 nov. tot 12 dec. 2021

Di. en vrij. 10.30 tot 16.00u – zat. en zon. 10.30 tot 14.00u

De Nederlandse Vereniging,
Leuvensesteenweg 4a, Tervuren

De twee jubilerende verenigingen in Tervuren in 2021, de 75 jarige Koninklijke Heemkundige Kring Sint-Hubertus Tervuren en de 115 jarige Nederlandse Vereniging, hebben hun handen ineengeslagen om met steun van de gemeente een bijzondere tentoonstelling over Tervuren en Nederland op te zetten.

Op deze tentoonstelling wordt ingezoomd op raakpunten, parallellen in de breedst mogelijke context. Van historische figuren en monumenten over kunst, literatuur en cultuur, over heldenmoed en politiek en media. In grote en kleine verhalen van mensen uiteraard nooit het hele verhaal, maar uitsluitend wat ‘Nederland’ was in Tervuren en ‘Tervuurs’ in Nederland.

Ontdek op de tentoonstelling met foto’s en reproducties: Een verhaal van Jan Van Boendale tot Peter Vandermeersch, van een Tervuurse herder in Amsterdam tot Henry Van de Velde. Over helden, wielrenners en kunstenaars: over Willem Roelofs tot CoBrA met Christian Dotremont, Karel Appel en Constant Nieuwenhuys. Over schrijvers zoals Jeroen Brouwers en Jan de Hartog, het Koningshuis en de Prins van Oranje. Over het Europese gedachtegoed met drie vicepresidenten Albert Coppé (1911-1999), Frans Andriessen (1929-2019) en Frans Timmermans (1961).

Ontdek ook het prachtige boekwerk “Wat Tervuren en Nederland verbindt” met meer achtergrondinformatie over al deze gemeenschappelijke onderwerpen. Het is gesponsored door de Pietercil group en te verkrijgen voor €15.