Mededelingen

Academische Zitting 18/09/2021 t.g.v. 75-jarig jubileum Heemkundige Kring en 115 jaar Nederlandse Vereniging

Op 18 september 2021 vond in CC De Warandepoort in Tervuren op uitnodiging van het College van Burgemeester en Schepenen van Tervuren, de Koninklijke Heemkundige Kring Sint-Hubertus Tervuren (HK), de Nederlandse Vereniging (NV) en de Vrienden van de School van Tervuren (VST) de Academische Zitting plaats ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van de Heemkundige Kring en het 115-jarig bestaan van de Nederlandse Vereniging.

Gastsprekers: Peter Vandermeersch en Peter Carpreau

Moderator: Wim De Vilder

Toespraken door: burgemeester Marc Charlier, schepen van cultuur Christine Tinlot, en de voorzitters: Frank Ruttens (HK), Ton Meijer (NV) en Michel De Brauwer (VST).

Voor wie er toen niet bij kon zijn, werd de zitting gestreamd, zie onderstaande filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Q0_3o8XVdzE

Le Devoir de Memoire 1914-1945

Jean-Pierre Schellekens is Ereluitenant-Kolonel v/h Vliegwezen en Voorzitter van het Belgisch Nationaal Herdenkingscomité v.z.w. en tevens vader van ons gewaardeerd lid Pierre Schellekens. Dit Belgisch Nationaal Herdenkingscomité heeft recent een boek uitgegeven “Le Devoir de Memoire” . Kleurenfoto’s van de schrijver, de Oorlogsgravenstichting en de Stijkelgroep illustreren de teksten die ook onderlijnd zijn met uittreksels van Jeroen Brouwers, Hendrik  Van Randwijk, Dr. Ernst Hirsch Ballin en Generaal Peter Van Uhm.

Een brug te meer in de relaties tussen Nederland en België, waaraan dit Comité reeds 49 jaren werkt.

Het is geen academisch werk, het Frans is dus redelijk begrijpelijk.

Mocht U meer willen weten of het boek willen bestellen klik dan op korte inleiding en het bestelformulier.