Uit de Bestuurskamer oktober 2021

Uit de bestuurskamer

Deze maanden staan in het teken van de lustrumvieringen in alle maten en vormen. We hebben in september een grootse Academische zitting achter de rug met bijzondere lezingen, we hebben een opzienbarende cultuurhistorische wandeling door Overijse gemaakt, we hebben genoten van een intiem en prachtig concert van klassieke muziek.

“Dubbele” spiegelbeeldige tentoonstellingen zijn te bewonderen in de Warandepoort en in onze lokalen. Bij ons hangen de werken van hedendaagse kunstenaars uit Tervuren en uit eigen kring met als thema “Tervuren: zijn bossen en natuur”. In de Warandepoort is de tentoonstelling toegespitst op het pleinairisme in de 19e eeuw. Binnenkort kunt u de lustrumlezing over “Oosterbeek” bijwonen. Deze lezing sluit nauw aan bij de tentoonstellingen.

Deze maand wacht u verder de Lustrumbridgedrive, een dagje heerlijke concentratie aan tafel. En dan is er het langverwachte en langverlangde Lustrumjazzconcert. We zullen nog eens de muziek in ons lijf voelen tintelen.

De richtlijnen van het laatste Overlegcomité maken het leven nog wat eenvoudiger. Vanaf 1 oktober wordt de verplichting een mondmasker te dragen beperkt tot de binnenruimtes van het openbaar vervoer en de luchthavens en contactberoepen. De inreiscontroles worden verscherpt. In Brusselse gemeentes zullen strengere regels gelden vanwege een te lage vaccinatiegraad. Verdere regels betreffen grote evenementen en daar hebben wij weinig mee te maken. Dat alles is verheugend en bevrijdt ons van beperkende regeltjes. Toch willen we aandachtig blijven: afstand houden kan nuttig zijn, goede verluchting is noodzakelijk evenals goede handhygiëne. Omhelzingen zijn misschien niet altijd aan te raden. De NV blijft toegang tot onze activiteiten weigeren aan wie niet volledig ingeënt is of een recente negatieve PCR-test kan overleggen of een zelftest.

Bij de aankomende activiteiten zult u dikwijls zien staan dat inschrijven verplicht is. Dat waren we niet gewend, maar Corona heeft dat ingevoerd, omdat de registratie van aanwezigen lange tijd verplicht werd. Dat geldt nu niet meer. Toch willen we heel graag dat u blijft inschrijven voor activiteiten waarbij “personeel” wordt ingeschakeld. Vrijwilligsters maken het mogelijk dat activiteiten doorgaan. We moeten zuinig omgaan met de tijd en energie van mensen, die vrijwillig hun vrije tijd opgeven om ons te bedienen. En die na uw vertrek de rommel opruimen, de afwasmachine aan het werk zetten, de kassa opmaken, de lichten doven en de deuren sluiten.

Als we weten hoeveel mensen deelnemen aan activiteiten, kunnen we beter plannen. Vandaar: inschrijving verplicht. Hoewel het coronagewijs niet hoeft. Maar NV-gewijs wel.

Namens het bestuur,

Annelies Smilde