Nederlandse Ambassadeur bezoekt tentoonstelling “Wat Tervuren en Nederland verbindt”

Op 19 november jl. bezocht de Nederlandse Ambassadeur P.J. Kleiweg de Zwaan op de Nederlandse Vereniging de tentoonstelling “Wat Tervuren en Nederland verbindt”. Deze tentoonstelling toont de vele raakpunten, parallellen wat ‘Nederland’ was in Tervuren en ‘Tervuurs’ in Nederland in de breedst mogelijk context. Het gaat over historische figuren en monumenten over kunst, literatuur en cultuur, over heldenmoed en over politiek en media.

De Ambassadeur werd rondgeleid door de opstellers van de tentoonstelling: Annemie Breugelmans, Elisabeth Derveaux, Frans Vollenbroek en Paul Brouwer. Afgestudeerd als historicus bleek hij niet alleen een geïnteresseerd luisteraar te zijn maar ook een brede kennis te hebben van de historische figuren die op de tentoonstelling te zien zijn. Hij stelde vragen over de architectonische verwantschap van het zomerpaleis te Tervuren en het Paleis Soestdijk dat Kroonprins Willem van Oranje als dank voor zijn verdiensten in de slag bij Waterloo had verkregen. Hij ging ook in op het bezoek van Koningin Wilhelmina in het Belgisch-Kongo museum en kreeg uitleg over het verschillend “culturele assimilatie” proces van het koloniale verleden in beide landen.